Aș dori să încep cu experiența mea personală privind meditațiile.
Când eram elevă, sincer, nu eram deloc entuziasmată de ideea meditațiilor, dar înțelegeam că, fără ajutor suplimentar, nu voi reuși să învăț matematica la nivelul necesar. Nici părinții mei nu mai reușeau să mă ajute, oricât de mult și-ar fi dorit. Cred că, la un moment dat, ar fi preferat să-și smulgă firele de păr din cap cu penseta decât să mai stea cu mine la rezolvarea problemelor de matematică.
În fiecare săptămână mergeam la doamna profesoară pentru meditații și, fără excepție, fiecare oră mi se părea interminabilă, plictisitoare și extrem de stresantă. Îmi amintesc și acum privirea dânsei, când aștepta răbdătoare un răspuns de la mine. Câteva secunde de liniște păreau ore întregi. Eu stăteam acolo, copleșită, gândindu-mă la câte minute mai aveam până se termină ora, și mă întrebam dacă se poate citi pe fața mea cât de confuză eram. Cu siguranță, se vedea. Și totuși, doamna profesoară continua să mă privească cu speranța că voi ști măcar ceva sau voi reuși să bâigui un răspuns.
Să nu mă înțelegeți greșit – nu eram o elevă slabă la învățătură. Doar că matematica nu era punctul meu forte. Asta e una dintre amintirile mele cele mai vii legate de perioada în care mă pregăteam pentru admiterea la liceu.
Reflectând acum, după mulți ani, mă întreb dacă lucrurile ar fi stat altfel în alte circumstanțe. Nu mă gândesc că aș fi putut fi mai bună la matematică fără efort, ci că poate meditațiile ar fi fost mai eficiente dacă ar fi existat un grup de studiu. De fapt, eram parte dintr-un fel de „gașcă” de elevi care mergeam la aceeași profesoară, dar, paradoxal, nu ne-am întâlnit niciodată. Fiecare stătea într-o cameră diferită din apartamentul dânsei, izolându-ne complet unii de ceilalți.
Mă întreb acum cum ar fi fost dacă am fi studiat împreună, dacă am fi colaborat și ne-am fi ajutat reciproc. Probabil mulți dintre voi veți spune că un examen este o probă individuală și că studiul în grup poate părea neproductiv. Sau că un grup de elevi este de fapt... o clasă. Da, sunt argumente valide. Dar învățarea colaborativă are un impact semnificativ.
Acum, după mulți ani de predat (nu matematică, ce-i drept), am realizat un lucru foarte important: un grup de studiu bine organizat și colaborativ poate fi mai eficient decât un profesor extraordinar care lucrează doar individual cu un elev. Colaborarea, schimbul de idei și sprijinul reciproc contribuie enorm la înțelegerea profundă a unui subiect.
De ce? Iată câteva argumente
Unul dintre beneficiile meditatiilor în grup este că ele favorizează dezvoltarea gândirii critice și creative.
Acest lucru se datorează faptului că, în cadrul unui grup, elevii sunt expuși la diferite perspective, opinii și metode de rezolvare a problemelor, care îi provoacă să își analizeze, compare și evalueze propriile idei și să genereze soluții noi și originale. De asemenea, meditatiile în grup încurajează dialogul, argumentarea, negocierea și cooperarea între elevi, care sunt abilități esențiale pentru gândirea critică și creativă. Studiile științifice au arătat că elevii care participă la meditatii în grup au un nivel mai ridicat de gândire critică și creativă decât cei care fac meditatii individuale (Gokhale, 1995; Johnson și Johnson, 1999; Lou et al., 2001).
Un alt beneficiu al meditatiilor în grup este că ele contribuie la îmbunătățirea stimei de sine și a motivației elevilor.
Acest lucru se explică prin faptul că, în cadrul unui grup, elevii se simt mai puțin singuri, mai puțin anxioși și mai puțin stresați, deoarece împărtășesc dificultățile, succesele și provocările cu ceilalți membri ai grupului, care le oferă sprijin, încurajare și feedback. De asemenea, meditatiile în grup creează o competiție pozitivă între elevi, care îi determină să își depășească limitele și să își atingă obiectivele. Studiile științifice au demonstrat că elevii care participă la meditatii în grup au o stimă de sine și o motivație mai mare decât cei care fac meditatii individuale (Slavin, 1996; Webb, 2009; Hänze și Berger, 2007).
Voi ce părere aveți din experiența voastră ca elevi sau ca părinți cu copii care merg la meditații?